Dopłata do odszkodowania – jak to działa?

Pierwszym etapem do otrzymania dopłaty do odszkodowania jest przekazanie sprawy do szczegółowej analizy przez specjalistów z AVISTA Polska. Szkoda zostanie bezpłatnie zweryfikowana w ramach działalności naszego przedsiębiorstwa, a po jej przeanalizowaniu, zostaną Państwo poinformowani o wyniku.

Szkody osobowe są rozpatrywane indywidualnie, z racji na większy stopień skomplikowania każdej ze sprawy.

Dokumenty potrzebne do weryfikacji szkody to:

  • kosztorys naprawy uszkodzonego pojazdu otrzymany od ubezpieczyciela,
  • decyzja o wypłacie odszkodowania.

Po przejrzeniu dokumentów i sporządzeniu ostatecznej analizy, otrzymają Państwo wstępną ofertę wraz z propozycją dopłaty do odszkodowania. Będzie ona zawierała cenę, jaką proponujemy za odkup odszkodowania oraz dokumenty, jakie należy podpisać, by sfinalizować transakcję.

Odkup odszkodowania krok po kroku

Procedura odkupu odszkodowania jest całkowicie bezpłatna i legalna. Sami mogą Państwo zdecydować, czy proponowana dopłata jest dla Państwa w pełni satysfakcjonująca.

Odkup odszkodowania krok po kroku:

  • Z AVISTA Polska mogą Państwo skontaktować się telefonicznie lub za pomocą formularza dostępnego na naszej stronie.
  • W celu otrzymania dopłaty, należy nam przesłać kosztorys szkody i decyzję o uzyskaniu odszkodowania.
  • Nasi eksperci skontaktują się z Państwem natychmiast po zweryfikowaniu sprawy, przedstawiając konkretną ofertę z propozycją dopłaty.
  • Jeśli umowa zostanie przez Państwa zaakceptowana, wówczas po jej podpisaniu, wypłacamy należną dopłatę, do ręki bądź na wskazany przez Państwa numer konta bankowego.

Kiedy się należy dopłata do odszkodowania?

O dopłatę do wypłaconego już odszkodowania może się ubiegać każda osoba poszkodowana, która jest zdania, że otrzymała zbyt mało. Zaniżony kosztorys naprawy pojazdu to częsta, niż by mogło się wydawać praktyka stosowana przez ubezpieczycieli. Na co zwrócić uwagę na kosztorysie?

Części zamienne

Zgodnie z orzeczeniem wydanym przez Sąd Najwyższy naprawa pojazdu powinna uwzględniać tylko i wyłącznie części oryginalne – naturalnie jeśli takie znajdowały się wcześniej w samochodzie. Niejednokrotnie towarzystwa ubezpieczeniowe zamiast zastosować części oryginalne, proponują części zamienne (symbol P) lub części nieoryginalne (symbol Q).

Amortyzacja

Na ten moment stosowanie przez ubezpieczyciela amortyzacji jest niedopuszczalne. W tej sprawie specjalną uchwałę wydał Sąd Najwyższy. Praktyka pokazuje jednak, że w kosztorysach nadal bardzo często pojawia się taka pozycja.

Zaniżona wartość pojazdu

Jest to istotne przy uznaniu danej szkody za całkowitą. To, ile wynosi wówczas odszkodowanie zależy bowiem od wyceny pojazdu na dzień szkody. Jeśli tutaj wystąpi zaniżenie, to wypłacona rekompensata także będzie zaniżona.

Naprawa części uszkodzonych

W kosztorysach ubezpieczyciele nierzadko stosują naprawę uszkodzonych części zamiast montażu części nowych. Taka naprawa jednak nie zawsze jest zasadna, tj. nie jest zalecana przez producenta.

Rabaty na zakup części

Rabaty na części, które są uwzględniane na kosztorysach napraw pojazdów tak naprawdę są tylko hipotetyczne. Osoba prywatna, która sama zamawia podzespoły, nigdy nie uzyska zniżek, jakie są proponowane warsztatom samochodowym, które zamawiają spore ilości części.

Jakie warunki trzeba jeszcze spełnić?

Oprócz zaniżeń na kosztorysie naprawy pojazdu należy pamiętać, że o dopłatę do odszkodowania z OC można wnioskować jeśli:

  1. szkoda na pojeździe wystąpiła z winy innego kierowcy,
  2. od momentu wydania decyzji ubezpieczyciela nie minęły jeszcze 3 lata,
  3. szkoda na pojeździe wystąpiła z winy innego kierowcy,

O dopłatę do odszkodowania nie można wnioskować, jeśli została zawarta ugoda z zakładem ubezpieczeń oraz gdy minął już wspomniany termin przedawnienia.

Dopłata a składki na ubezpieczenie

Wiele osób myśli, że jeśli będzie się starać o dopłatę do odszkodowania to, ubezpieczyciel będzie żądać większych składek na ubezpieczenie. Jest to mylne myślenie – towarzystwa ubezpieczeniowe nie mogę podwyższać składek tylko z powodu tego, że dana osoba uzyskała dopłatę do odszkodowania. Nie można także obawiać się, że zostaną odebrane dotychczasowe zniżki.

Co jeszcze należy się poszkodowanemu?

Osobie poszkodowanej należą się także innego rodzaju świadczenia:

Samochód zastępczy

Do korzystania z samochodu zastępczego poszkodowany jest uprawniony od dnia powstania szkody do dnia odebrania pojazdu z naprawy. Co istotne, nie ma żadnego znaczenia przeznaczenie samochodu – cele prywatne czy służbowe. Wypożyczalnie może zasugerować zakład ubezpieczeń.

Poszkodowany może jednak wybrać dowolną wypożyczalnie. Istotna jest klasa samochodu zastępczego – nie może być wyższa niż ta, w której klasyfikowany jest uszkodzony pojazd. Aby otrzymać od ubezpieczyciela zwrot kosztów wynajmu należy okazać tylko rachunek czy fakturę za usługę.

Utrata wartości handlowej pojazdu

Jeśli uszkodzony z winy innego kierowcy samochód ma zaledwie kilka lat, a do tego jest to pierwsza szkoda na elemencie metalowym, to właściciel pojazdu może ubiegać się o odszkodowanie z tytułu utraty wartości handlowej.

Odszkodowania za szkody osobowe

Jeśli w wyniku wypadku czy kolizji dana osoba doznała uszczerbku na zdrowiu, to z OC sprawcy może także otrzymać odszkodowanie za szkodę na osobie. W jego ramach można uzyskać m.in. zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji. Odszkodowanie majątkowe

Odszkodowanie majątkowe

Z OC sprawcy można również otrzymać odszkodowanie za zniszczone w wyniku wypadku mienie np. telefon, fotelik samochodowy.


Podsumowanie

1. Analiza kosztorysu naprawy jest bezpłatna.

2. Zaniżenia na kosztorysie są spowodowane m.in. uwzględnieniem części zamiennych zamiast oryginalnych, rabatami na zakup części.

3. Dopłatę do odszkodowania można otrzymać, jeśli od decyzji ubezpieczyciela nie minęły jeszcze 3 lata.

4. Poszkodowany może się ubiegać także m.in. o odszkodowanie za szkodę na osobie, z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu, za uszkodzone mienie.

Scroll to Top